У Франції художниця з Краматорська створила серію портретів загиблих українських військових

«Чи нація формує памʼять, чи памʼять формує націю?» — це питання стало точкою відліку для дипломного проєкту художниці Анастасії Раус. Родом із прифронтового Краматорська, вона вшанувала памʼять українських захисників через вуличну інсталяцію, розміщену на фасаді Школи витончених мистецтв у Тулузі.

На дерев’яних панелях розміром 220 × 150 см художниця зобразила дев’ятьох загиблих воїнів:

  • Греді — Артем Кортхонджія
  • Незнайка — Василій Копань
  • Троя — Анастасія Марʼянчук
  • Башня — Сергій Петренко
  • Ялта — Шура Рязанцева
  • Інвестор — Павло Петриченко
  • Асталавіста — Пітер Фуше
  • Володимир Андрощук
  • Грян — Олександр Гряник

Портрети закривають вікна навчального закладу на вулиці Quai de la Daurade в центрі Тулузи, стаючи частиною міського простору. За словами Анастасії, цей проєкт покликаний не лише зберегти пам’ять про загиблих, а й нагадати французам, що війна в Україні досі триває.

«Я хотіла розповісти історії цих героїв, нагадати французам, що війна не скінчилась, і, можливо, трошки наблизити її до Франції», — пояснює авторка.

Цей задум став продовженням мистецької ініціативи, яку Раус реалізувала торік у рідному Краматорську. Там вона створила перші портрети полеглих воїнів на фанерах, якими закривають вікна Палацу культури і техніки НКМЗ — символічної будівлі в центрі міста.

«Це були мої перші спроби малювання на фанері, й узагалі лише третій раз у житті, коли я малювала портрети. Але кожен із цих людей віддав життя за Україну — тому це вже не просто фанери. Це — памʼять», — розповідала вона журналістам Pro100Media.

У Краматорську вона зобразила Захисників із позивними Малі, Леміш, Восток, Мішаня, ДаВінчі, Чека та Грєнка. Ідея виникла після звістки про загибель військового Назарія Гринцевича (Грєнка) — хоча особисто художниця його не знала, ця подія глибоко її вразила.

«Спочатку хотіла малювати на стінах, але зрозуміла, що фанера — дуже символічна. Бо ці листи закривають вікна під час війни, захищають місто. Так само як і воїни, яких я зображаю», — каже авторка.

Навіть попри перепони — відсутність дозволів, втручання місцевої адміністрації — Анастасія не зупинилася. Вона малювала на світанку, іноді під загрозами з боку чиновників, які вимагали припинити роботу. Але проєкт став важливою точкою для Краматорська — пам’яттю, втіленою у публічному просторі.

Зараз мисткиня живе в Києві й продовжує навчання в художній академії у Франції. Працює в різних техніках: від графіки до живопису, гравюри, шовкографії та фотографії. І має мрію — реалізувати ще більше таких портретних меморіалів, у Краматорську та по всій країні.

«Може вже прийшов час? Може варто вже зараз закладати традицію вшанування? Бо памʼять формує нас. І ми маємо памʼятати».

Читати також- https://pro100media.com.ua