«Подолання викликів і ризиків організації освітнього процесу в умовах воєнного стану»

З 21 по 22 лютого у м. Київ проходила робота відкритої управлінської студії «Подолання викликів і ризиків організації освітнього процесу в умовах воєнного стану», в якій взяв участь начальник управління освіти Краматорської міської ради Денис Сисоєв.

З його слів: “Хоча й захід проходив у жвавому ритмі, було розглянуто низку важливих питань, які безпосередньо впливають на освітній процес й освіту в цілому. Вдалося не тільки перейняти досвід інших громад, а ще й поділитися власним. Бо Краматорська громада знаходиться в зоні активних бойових дій, та за рік війни доводилося долати безліч проблем”.

У перший день робота управлінської студії відбувалася за трьома діалоговими вікнами у формі панельних дискусій.

Перша дискусія була присвячена нормативно-правовому аспекту функціонування української освіти. Заступниця Міністра освіти і науки України Віра Рогова наголосила на тому, що зроблено за кордоном для наших здобувачів освіти, а також для внутрішньо переміщених дітей. Окремо зупинилася на успішній роботі освітніх хабів, інклюзивній освіті, моделях роботи та проєктах відбудови на деокупованих територіях. «Ми будемо відбудовувати нову інфраструктуру відповідно до тієї мережі, яку ви бачите у своїй громаді», – зазначила Віра Борисівна.

Під час жвавої дискусії увагу зосереджено на ключових викликах і можливостях, проблемах сучасного стану освіти та задачах управління. Обговорено питання збереження цілісності та модернізації освіти в умовах сьогодення, проєкти розвитку освіти дорослих, цифрового документообігу, відновлення та осучаснення бібліотечного фонду. Наголошено на синхронізації законодавства України з вимогами європейського простору освіти та рекомендаціями щодо євроінтеграції.

Друга дискусія з теми «Освіта нового покоління» точилася навколо питань цифровізації, перспектив освітньої реформи в умовах воєнного стану та професійного розвитку педагогів. У фокусі уваги – оновлене бачення модернізації професійної освіти, навчально-методичне забезпечення реформи НУШ відповідно до вимог воєнного часу.

Третя дискусія відбувалася навколо питань безпеки в закладах освіти. Обговорено особливості створення безпечного освітнього середовища на Донеччині. Окремо розглянуті питання мінної безпеки в Україні, психологічної підтримки учасників освітнього процесу, реабілітації та адаптації в умовах війни та повоєнний період.

Перший день роботи супроводжувала виставка обладнання STEM-освіти та технічних засобів із безпеки в закладах загальної середньої освіти, а також майстер-клас із використання сучасного обладнання в умовах воєнного стану під час онлайнового навчання.

Другий день роботи був не менш насичений.

Під час діалогового вікна були обговорені питання якості освітньої діяльності ЗЗСО в умовах воєнного стану, зокрема деякі аспекти нормативно-правової бази. Увагу зосереджено на шляхах ефективної підготовки до національного мультипредметного тесту (НМТ) 2023 року в умовах дистанційного навчання. Акцентовано на необхідності якісної інформаційної кампанії, яка допоможе випускникам зорієнтуватися в підготовці до НМТ.

Після дискусій із зазначених питань учасники працювали по групах над алгоритмом створення моделі функціонування закладів освіти у громадах. У ході брейнстормінгу проходив пошук ідей для розвитку освіти, а також ROADMAP (карти проєкту) відновлення та реформування системи освіти Донецької області. У фокусі уваги коло актуальних питань – мережа та безпека закладів освіти, цифровізація навчального процесу, кадрове забезпечення, інтеграція в європейський простір, розвиток інклюзивної та професійної освіти.

Дводенна насичена робота управлінської студії «Подолання викликів і ризиків організації освітнього процесу в умовах воєнного стану» дала змогу учасникам розглянути засади реалізації програми великої трансформації «Освіта 4.0: український світанок», зосередитися на практичних аспектах розвитку освітньої системи в умовах сьогодення та післявоєнну добу. Управлінці отримали корисну і концептуальну інформацію щодо визначення стратегічних кроків задля розбудови освіти у громадах.

Захід проходив за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) із метою визначення стратегічних кроків для швидкого післявоєнного відновлення, підвищення якості освіти в синхронізації з освітнім простором Європейського Союзу, а також обговорення перспектив реалізації програми великої трансформації «Освіта 4.0: український світанок».

До роботи управлінської студії долучилися заступниця Міністра освіти і науки України Віра Рогова, Президент Асоціації керівників шкіл України, перший заступник директора Інституту модернізації змісту освіти. Серед учасників – й спеціалісти департаментів освіти і науки, начальники управлінь освіти, керівники центрів професійного розвитку педагогічних працівників, спеціальних закладів загальної середньої освіти, закладів професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти – усього близько 150 осіб.

Джерело: управління освіти Краматорська.