Інклюзивно-ресурсні центри в Донецькій області: підтримка дітей з особливими освітніми потребами

Інклюзивно-ресурсні центри (ІРЦ) в Донецькій області є важливими установами, які забезпечують підтримку дітей з особливими освітніми потребами. Вони створені для забезпечення рівного доступу до якісної освіти, розвитку соціальних навичок та інтеграції таких дітей у суспільство. Основною метою ІРЦ є не лише навчання, а й всебічний супровід дітей та їхніх родин.

Про це повідомляє Донецька обласна державна адміністрація.

Згідно з чинним законодавством України, інклюзивно-ресурсні центри мають надавати комплексну психолого-педагогічну допомогу дітям з особливостями розвитку. Це передбачає діагностику, корекційні заняття, а також консультування родин щодо виховання та навчання таких дітей.

У Донецькій області функціонує кілька ІРЦ, які обслуговують дітей різного віку, починаючи з раннього розвитку й до закінчення школи. Центри працюють у тісній співпраці з місцевими закладами загальної середньої освіти, дитячими садками та іншими соціальними службами, що дозволяє створити найбільш комфортні умови для навчання та соціалізації дітей.

Кожен інклюзивно-ресурсний центр пропонує різні послуги, які можуть передбачати індивідуальні заняття з логопедами, психологами, дефектологами та іншими спеціалістами. Також важливим аспектом роботи ІРЦ є проведення навчальних семінарів для вчителів і батьків, що допомагає їм отримати необхідні знання для ефективної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.

Завдяки діяльності інклюзивно-ресурсних центрів діти з особливими потребами отримують можливість розвиватися, вчитися й адаптуватися до соціального середовища, що, зі свого боку, сприяє їхній успішній інтеграції в суспільство.

У Донецькій області на сьогодні працює 22 інклюзивно-ресурсних центри: 2 працює в очно-дистанційному форматі: м. Сіверськ, м. Соледар (розгорнув роботу в м. Дніпро), 20 працюють у дистанційному форматі. Фахівці ІРЦ постійно співпрацюють із закладами освіти щодо супроводу та підтримки 70 дітей з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту у дошкільних закладах освіти, та 695 учнів у закладах загальної середньої освіти.

Проведено 1397 засідань команд супроводу за участю фахівців ІРЦ у 2023-2024 н.р. та 686 засідань у поточному навчальному році. Своєчасно надають консультаційні послуги як батькам, так і педагогам закладів освіти. Протягом поточного року фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів було надано 12237 консультацій батькам, 8549 педагогам. Проведено понад 20,6 тисячі корекційно-розвиткових занять у дистанційному форматі для 380 дітей з особливими освітніми потребами Донецької області. Комплексну оцінку пройшли 1046 дітей. Сформована мережа повністю задовольняє потреби області щодо підтримки та супроводу осіб з особливими освітніми потребами на сьогодні.