Чи потрібно платити за товар, який ви ненароком пошкодили у магазині?

Пересуваючись уздовж полиць магазину покупець ненароком чіпляє скляну пляшку, яка розбивається об підлогу, або псує будь-який товар, що втрачає товарний вигляд. Як діяти? Перш за все не треба панікувати та поспішати платити кошти за зіпсований товар.

Держпродспоживслужба надала декілька порад, які можуть допомогти уникнути подібних ситуацій.

Згідно з Цивільним кодексом України:

ст. 323 Ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом;

ст. 668 п. 1 Ризик випадкового знищення або випадкового пошкодження товару переходить до покупця з моменту передання йому товару, якщо інше не встановлено договором або законом.

Однак є нюанси у визначенні винних у ситуації, що може скластися. Можливо товар на полицях магазину розміщено в неналежних умовах, відсутні спеціальні бортики на полицях, велика кількість товару на одній полиці, що ускладнює здійснення покупок, чи розміщення додаткових вітрин між рядами супермаркету, що допустила адміністрація супермаркету та не подбала про належні умови розміщення товару в торговому залі.

Якщо ви потрапили в схожу ситуацію, необхідно вимагати від адміністрації магазину скласти акт про нанесення шкоди та докази, що можуть довести вашу непричетність до пошкодження товару. Це можуть бути відеозаписи з камер спостереження, показання свідків, які в той час знаходилися в магазині тощо. Акт передається в суд, адже тільки він може встановити вину покупця та чи повинен покупець платити за пошкоджений товар.

Якщо адміністрація магазину відмовляється скласти акт і вимагає сплатити кошти, не випускаючи вас із приміщення магазину, ви повинні знати, що відповідно до ч. 2 ст. 17 Закону України «Про захист прав споживачів», продавець зобов’язаний всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції. Забороняється примушувати споживача придбавати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту. Також необхідно врахувати п. 1, 4, 5 ст. 19 Закону України «Про захист прав споживачів», про заборону нечесної підприємницької практики та агресивної діяльності.

Заборонено змушувати купувати товар, а тим більше примусово утримувати в приміщенні магазину. Агресивною діяльністю вважається така, що фактично містить елементи примусу, докучання або неналежного впливу та істотно впливає чи може вплинути на свободу вибору чи поведінку споживача стосовно придбання продукції. У такій ситуації необхідно викликати наряд поліції, що допоможе з’ясувати всі обставини та захистити ваші права.